Barat Perubatan Herba

Barat Perubatan Herba

Penggunaan herba, bunga dan tumbuh-tumbuhan untuk mengubati dan menyembuhkan adalah bentuk yang paling kuno perubatan. Ia didapati dalam semua tempat di dunia dan sering diturunkan dari generasi ke generasi. Satu masa dahulu, bapa perubatan moden telah mencadangkan sienna sebagai julap dan ia masih ditetapkan hari ini. Pada zaman pertengahan herba dikelilingi oleh amalan karut dan dikaitkan dengan ilmu sihir, jadi ia dicela oleh gereja.

Tetapi ia berkembang di China, India dan Amerika Selatan, dan apabila pendatang Eropah mendarat di Amerika, mereka menambah asli remedi Amerika Utara ke kolam mereka sendiri pengetahuan herba dan sekolah-sekolah herba telah ditubuhkan. Pada 1653, seorang lelaki yang diterbitkan doktor Inggeris dan herba lengkap, buku pertama pada herba dalam bahasa Inggeris. Sehingga abad yang lalu, semua ubat-ubatan berasal dari tumbuh-tumbuhan.

Tetapi kerana perubatan moden dan pembuatan ubat-ubatan sintetik meningkat, herba jatuh daripada memihak dan telah dipecat sebagai perubatan kaum. Namun banyak ubat moden adalah berdasarkan kepada remedi tumbuhan, di mana aspirin yang paling terkenal adalah, yang datang daripada kulit pokok willow. Terdapat beribu-ribu tumbuhan dan herba pengamal yang boleh dipilih, tetapi kebanyakan menggunakan kira-kira dua ratus orang.

Ini diterangkan mengikut kesan atau tindakan mereka pada badan, dalam erti kata lain, apa yang mereka membuat badan lakukan. Jadi, seperti ahli sihir hazel, mempunyai sifat astringen, yang lain, seperti valerian, mempunyai kualiti yang sedatif, manakala yang lain, seperti gentian, merangsang penghadaman. Bunga, daun, batang, akar atau benih tumbuhan mungkin mempunyai ciri-ciri perubatan.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar